SEO för e-handel

SEO för e-handel är en mycket viktig framgångsfaktor. Våra e-handelssajter byggs på plattformen ContentaWeb XP Pro och har därför alla de fördelar som denna plattform erbjuder, samt ett antal specialiserade för just e-handel. Läs om grundplattformens seo-fördelar här.

Rich snippets

Rich snippets innebär att sajten är upptaggad med relevanta osynliga meta-data som bland annat Google kan välja att använda sig av. Information som bild, pris, lagersaldo med mera kan då presenteras direkt i söklistningen (SERP:en). Hur detta påverkar SEO per definition är omtvistat men det är definitivt ingen nackdel för presentation och marknadsföring.

Google Shopping

Google Shopping är ett mycket intressant sätt att få ut dina produkter på Googles söklista. Visserligen är det betalda annonser du tar denna vägen men systemet är förberett och klart att köras igång när du väljer att trycka på knappen.

Prisfiler

Det finns ett antal standardmässiga format för prisfiler som är direktkopplade till databasen. Du kan därmed låta en extern sajt som t.ex. prisjakt, pricerunner eller liknande ha sekund-aktutell information om ditt sortiment. Förutom att detta vanligtvis är bra exponering så skapas det då ett naturligt länknätverk som är gynnsamt på lång sikt.

Sociala medier

Naturligtvis kan du uppmana dina besökare att interagera socialt på sajten. Det är viktigt att rätt produktbild och produkttext visas vid delningar. Mycket socialt engagemang har en positiv påverkan på rankingen.

Bloggning

Förvisso inte direkt relaterat till just e-handel men en aktuell blogglista har stora chanser att segla upp bra i söklistningarna. I synnerhet om du underhåller den regelbundet. Pratar du om dina produkter, tips och skötselråd så blir det relaterat till din försäljning. ContentaWeb XT erbjuder goda möjligheter att blogga direkt i samma sajt som din webbutik, så du behöver inte sätta upp en separat blogsajt.

 

Kontakta oss för att diskutera hur vi kan hjälpa dig med e-handel!

 

 

Kontakta oss för mer information!