E-handel med ContentaWeb XT

E-handel är en integrerad del av ContentaWeb XT. Du behöver därmed inte välja mellan en ”vanlig sajt” eller en e-handelsplattform. Det är friktionsfritt att i efterhand koppla på e-handel till din sajt.

Flexibilitet – för fri layout och skräddarsydda funktioner

Designen är extremt flexibel, liksom skräddarsydda funktioner som du kan tänkas behöva. Det är inte ovanligt att just e-handelssystem är väldigt hårt styrda mot mallar, som kanske inte alls stämmer med dina önskemål. Så är det inte med ContentaWeb XT.

 

Skräddarsytt låter dyrt men i vårt fall behöver det inte vara det eftersom systemet är så pass flexibelt. Det finns 50 helt odefinierade fält som kan användas till alla möjliga kreativa lösningar och du kan använda hur många specialskrivna produktmallar som helst.

 

Kundanpassad ehandel

Exempel på när en produkt har en skräddarsydd mall som utnyttjar ett antal av de fria fälten. Här en konfigurator som låter dig söka efter rätt storlek på fönster genom att ange önskad bredd, höjd och material. Bild från www.lkbbygghandel.se

Smidigt användargränssnitt

Precis som resten av ContentaWeb så känns e-handelsmodulen mer som ett riktigt program än en webbtjänst. Datalistor och information laddas in succesivt för att minska väntetider, du kan snabbt göra urvalssökningar (filter) för att hitta rätt bland produkterna och får bra överblick med antingen datalista eller bildvisning. Även om det är ett stort antal produkter.

 

Gränssnitt för ContentaWeb e-handel

Överblick för produktvyn. Kategorierna visar antalet produkter inom parentes. Du kan markera och dra-och-släppa valda produkter till en kategori. Växla enkelt mellan tumnaglar, listor, språk med mera.

Produkter som lista med filtrering

Samma produktvy men som lista istället. Filtrera snabbt listan i realtid (2) för att söka fram rätt produkt. Alla fält är sökbara.

Prislistor 

Snabbaste sättet att manuellt redigera pris är via prislistmodulen. Den fungerar i princip som Excel. Du klickar och ändrar direkt och hoppar mellan raderna med piltangenterna eller Enter-knappen. När du är klar klickar du på spara-knappen en gång så sparas alla ändringar samtidigt. Du kan även ändra priserna med en formel, t.ex. höja priset på samtliga varor med 10% öka med viss summa. Självklart kommer du även åt priserna via produktkortet. Du kan även ändra pris enbart på filtrerade produkter, t.ex. alla som börjar på "WA-" i artikelnummerserien.

 

Prislistehantering

 

Du kan ha ett obegränsat antal prislistor. Vanligast är dock att man har en standardlista och en för återförsäljare. Återförsäljaren måste då logga in sig för att få del av sin prislista. Du kan låta vissa produkter enbart listas i t.ex återförsäljarlistan. Då blir de inte tillgängliga för andra.

Produktkortet

Produktkortet har samlat all relevant information om en produkt på samma ställe.

 

Produktkortet

Produktkortet samlar all relevant information om produkten på ett ställe. Flikarna (1) ger dig mycket information samlat på ett ställe. Du kan nyttja skräddarsydda mallar för varje enskild produkt om det krävs (2) och arbeta med varianter (3).

Dubbelklickar du på en produkt får du upp ett produktkort. Här når du allt som är relevant för den valda produkten. Som synes i bilden har du flera prislistor och flera språk.  Du har hela 50 odefinierade fält som kan användas för att skräddarsy en lösning som passar din verksamhet. Dessa kan du sätta med textfält, kryssrutor, listor o.s.v. Allt för att det ska bli snabbjobbat för dig.

 

Extrafält

Skräddarsydda extrafält kan vara listor, kryssrutor eller annat.

Alla produkter kan ha godtyckligt antal extra bilder vid sidan av huvudbilden. Bilder är ibland helt avgörande för ett köp, så det tillför ofta mycket att lägga med bilder i olika vinklar eller närbilder. Varje bild kan ha en egen bildtext som närmare förklarar vad den visar.

 

Textinmatning för lång textbeskrivning

 

Under fliken ”lång text” har du en komplett wysiwyg-editor för att kunna lägga in längre och mer avancerad beskrivningstext. Här kan du till och med komma åt html-koden om du önskar. Du kan lägga in layout så som fetstil, tabeller, bilder, länkar osv. Ibland kräver produkter en väldigt utförlig beskrivning.

 

Flikar på produktvyn

Exempel på en produkt som har sin ”långtext” uppdelad i olika flikar.

Filmer och annan Rich Media

Extrafält och långtexten kan innehålla allt från filmklipp på Youtube till pdf-länkar, flashfilmer eller annat kreativt.

Beställningar och kundregister

Beställningar lagras i databasen som inkommande, behandlade och makulerade. Det är lätt att få ett effektivt arbetsflöde. Du får direkt reda på om en order är betald och redo att skickas. Leveransbesked kan skickas ut automatiskt. Du kan även generera faktura, följesedel eller en plocklista med bild för att underlätta packningen.

 

Orderkort

 

Varje kund har sitt eget kundkort där du får en sammanfattning av adressuppgifter och orderhistorik. Det går att skräddarsy rapporter, som att t.ex. plocka ut mailadresser till alla kunder som beställt de senaste sex månaderna för mer än 1 000 kr.

Kampanjer och spårning

Kör en eller flera parallella kampanjer. Du sätter ett startdatum och ett slutdatum och kan sedan lägga in utvalda produkter för en prissänkning. Anger du en formelomräkning så kommer varje varas kampanjpris räknas ut automatiskt som förslag, men du kan manuellt snygga till priserna så det ser fint ut.

 

ContentaWeb XT ger dig stor frihet vid utformande av kampanjer. Du kan ge t.ex. 100 kr i rabatt rakt av, gratis frakt vid köp över en summa, procent på utvalda varor, procent på hela sortimentet, tag tre betala för två o.s.v. Här lämnar vi lite öppet för skräddarsydda idéer.

 

Med en kampanjkod kan du låta kunden låsa upp kampanjen med en kupongkod. Det är ett utmärkt sätt att mäta en annons effekt. I annonsen skriver du att de ska ange t.ex. ”GP01” så vet du att alla beställningar med den koden kommer från just den annonsen.

 

För online-kampanjer kan du knyta ett så kallat affiliate-id till en länk på en banner, och därmed se på varje enskild order från vilken sajt kunden kom.

 

Stor grafisk frihet

Grafisk märkning av produkter

 

Flexibilitet

ContentaWeb Xt som sådant är väldigt öppet för snabba skräddarsydda lösningar och anpassning av olika designmallar. Som redan nämnt ovan kan du ha obegränsat med mallar för både sidor, kategorier och produkter. I exemplet ovan kan användaren sätta en ribbon på valfria produkter där hon väljer färg och text. Vi hade kunnat utforma det annorlunda men just i detta fallet blev detta bäst.

 

Varumärkestagg

 

Här visas en varumärkeslogga i kategorivyn. För att den inte skulle bli för framträdande ligger den lite dimmad och blir starkare när man lägger musen över.

 

Välja varumärke

Varumärket taggar du enkelt upp i produktkortet.

 

 

 

 

 

Kontakta oss för mer information!

 

 

Vad säger andra om oss?