GENOMTÄNKT KONTAKTSIDA

Vad är en kontaktsida egentligen? Vanligtvis är det telefonnummer, en adress och i bästa fall ett kontaktformulär. Den brukar dock tyvärr vara den sida som har absolut lägst prioritet när webben ska underhållas.

Låt oss titta på när kontaktsidan kommer i bruk i praktiken. Faktum är att när en besökare medvetet har klickat sig fram till kontaktsidan så är det en köpsignal. Besökaren har antingen blivit så intresserad av er att han vill söka en dialog, eller så har han misslyckats med att hitta en viss information och gör ett sista försök via kontaktsidan. Vid båda dessa tillfällen blir det tydligt att kontaktsidan är en av de viktigaste sidorna på hela webbplatsen! 

Här följer några förslag på konkreta förbättringar:

Tydliga rollbeskrivningar

Var tydlig med vem som är rätt person att kontakta. "Ringa växeln" i all ära men ibland kan det vara trevligare att ringa direkt "till Bosse eftersom det är han som är ansvarig expert på just takpapp", som du undrar över.

Vanligt hyfs

Det skadar inte att kosta på sig en trevlig uppmaning om att besökaren faktiskt är välkommen att ringa! Så man inte får känslan av att man stör.

Visa länken till kontaktsidan

Förvånansvärt ofta döljs länken till kontaktsidan lite så där lagom mycket för att det ska vara besvärligt att hitta den. Antagligen är syftet att spara pengar på just telefonen/callcenter. Riktigt stora, arroganta företag tenderar vara duktiga på att gömma telefonnumret långt ner i djupet. Det finns nog en poäng att göra så men i så fall ska det vara en väldigt väl motiverat beslut.

Flera alternativ 

Ha både formulär och direkt klickbar e-postadress. En del föredrar att fylla i ett formulär. Det känns enklare och de slipper formulera sig med inledande fraser. Andra föredrar att maila direkt till ansvarig person. Eller så vill de ringa. Ge så många alternativ som möjligt. Varför inte en chat?

Respektera kundens tid

Försök vara snabb med att svara på e-post. Att sväva i ovisshet om ett meddelande nått fram är irriterande. Bearbeta även bekräftelsesidan, alltså den som brukar rapportera "Tack för visat intresse". Försök här (utan att lova för mycket) beskriva vad som förväntas hända med meddelandet.

Kartor

Om ni har en besöksadress, visa var ni finns på en karta med en vägbeskrivning. Varför inte använda Google Maps som kan visa en ypperlig interaktiv karta med automatisk vägbeskrivning hus till hus. Vi har bra moduler för just detta!

Spam-skydd

Se till att ha någon form av spam-skydd för formuläret. För spam kommer skickas i stora mängder till dina formulär tyvärr. Får du mycket spam kamouflerade som formulärsvar riskeras svarstiden på de riktiga förfrågningarna dröja eller i värsta fall helt utebli.

 

Prata med oss om webb och marknadsföring!

Vi arbetar nära våra kunder och söker alltid en långsiktig relation. Vi har flertalet kunder som vi jobbat med i över 20 år.