Genomtänkt landningssida

Lägger du stora summor på sponsorlänkar och internetannonsering utan att få tillbaka det du önskar? Med rätt tänk kan man förbättra resultatet markant.

 

En mycket viktig faktor är landingssidan. Alltså den sida besökaren hamnar på direkt efter att ha klickat på en annons. Ju bättre denna sida är desto bättre effekt kommer annonsen att ha. Eller rättare sagt, landingssidan är annonsen, den annons du betalar för är enbart betet.

 

Tyvärr finns inga enkla recept. Vad som fungerar för dig går bara att ta reda på genom att prova sig fram. Däremot kan man lära av andras misstag och slutsatser.

 

Kardinalfel 1 A är att av lathet skicka alla som klickar till webbsajtens startsida. Denna sida är sällan den mest lämpliga och risken att en betald besökare klickar på bakåt-knappen blir överhängande. Du ska helst inte heller skicka besökaren till den generella "våra tjänster" eller produkter. Du ska skicka dem till en specialskriven sida som är en förlängning av det direkta budskapet som annonsen hade. Besökaren ska omedelbart hitta en koppling till det som annonsen utlovade.

Några konkreta tips:

  • Tydliga och kortfattade texter. En professionell copywriter kan vara värd sin vikt i guld.
  • Huvudrubriken ska direkt svara mot annonstextens löfte.
  • Ha tydlig rubrik och mellanrubriker så man kan ögna igenom texten blixtsnabbt.
  • Ha ett bra erbjudande, tidsbegränsad kampanj eller liknande.
  • Be om ett svar! Förvånansvärt ofta kan något så enkelt som att uppmana till handling vara det som får besökaren att faktiskt göra det NU och inte senare.
  • Man köper på känsla och inte förnuft. Glöm inte det.
  • Bilder. En bild säljer. Dessutom kan den väcka det lilla intresse som krävs för att besökaren ska orka läsa texten över huvudtaget. Men se till att det är bra kvalitet och inte distraherar från budskapet.
  • Förakta inte tomma ytor i designen. Luftig design är enklare att överblicka.
  • Förakta inte rött som signalfärg på t.ex. knappar. Även grön sägs vara bra men rött är bättre. Åtminstone verkar ett flertal experter vara överens om detta.
  • Förtroende är A och O. Bygg förtroende med nöjda kunder, garantier och returrätt. Länka t.ex. till e-postpolicy som lovar att du inte missbrukar eller säljer kunduppgiften. Ingen vill ha (mer) spam.
  • Ha ett svarsformulär direkt på denna sidan. Om du har flera erbjudanden, ha kryssrutor eller likande för att förenkla för kunden at förklara vad som intresserar henne. Be dock om minsta möjliga information. Det är tjatigt att behöva fylla i irrelevant information.
  • Håll det enkelt och kräv inte att kunden ska behöva tänka, leta eller aktivt göra något annat än att svara på annonsen.
  • Se till så kunden kan svara även på andra sätt än via formuläret (telefon, fax, direkt e-post).
  • Ha bra rutiner på hur svaren som inkommer ska hanteras så det blir snabba svar och goda relationer.

Mät och utvärdera!

Begränsa dig inte nödvändigtvis till en landningssida. Ha en per annons. Eller ännu hellre, ha två per annons. Styr annonsen så hälften av klicken går till den ena, resten till den andra och jämför responsen. Fundera på varför den ena är bättre och förbättra successivt.

Sökfraser och nyckelord

Eftersom i princip alla sponsorlänkar (Google AdWords i synnerhet) är baserade på sökfraser och nyckelord, så bör du anpassa landningssidan efter detta. Ju mer specifik en sökning är desto mer specifik kan landningssidan vara. Har kunden sökt på "skidvantar till barn" så ska du helst ha en landningssida som säljer in just skidvantarna till barn. Det kan låta självklart när man säger det så här, men det krävs en del arbete för att få till det. Framför allt om du har många sökfraser. Skapa en direkt relevans till det som besökaren klickade på.

Försiktig med övertydliga säljfraser

I vissa fall har det rapporterats att för tydliga säljfraser kan verka avtändande för kunden. Exempelvis kan ord som "Köp", "Lägg i kundkorg", "Beställ" o.s.v. ibland bytas ut mot mer lockande fraser som "Pröva gratis nu", "Ladda ner" eller "Prova nu". Detta är väldigt vaga rön så om och vad som fungerar för dig och din målgrupp kan du bara prova dig fram till.

Försiktig med ofrivillig multimedia

Fräck multimedia som video, ljud och animeringar kan verka avtändande om de startar oombett. Men allt beror naturligtvis på sammanhanget. Det kan upplevas som irriterande om det plötsligt strömmar ut ljud ur högtalarna eller en video börjar rulla, hur fräckt det än kan verka. Jag avråder absolut inte, säger bara att du ska vara försiktig. En irriterad kund är kanske ingen kund (längre) och webbsurfare kan vara löjligt kinkiga ibland. Akta dig även för långa tröttsamma laddningstider.

Håll det enkelt!

Varför måste den grafiska formen vara komplicerad? För att hålla sig till designmanualen? För att verka mer professionell? För att verka genomtänkt? För att få mycket för pengarna? Var enkel och rakt på sak. Krångla inte till det.

 

 

 

Kontakta oss om du har frågor eller behöver hjälp!

 

 

Vad säger andra om oss?