Sökmotoroptimering (SEO) är ett samlingsnamn för olika metoder för att få en viss sajt att komma högt upp i listningar för en viss sökfras. Vanligtvis kommer ca 60 - 90% av alla besökare du någonsin kommer att ha på din sajt från Google. Frågan är bara om det är 80% av 100 besökare eller 80% av 100 000 besökare. Om din sajt syns på rätt sökfraser i topplistan på Google så betyder det enorm skillnad. Så om du inte finns där nu behöver du sökmotoroptimera.
Man kan dela upp sökmotoroptimering i tre delar: förbättring av sajten som helhet, små matematiska förbättringar av detaljer samt länkarbete. En stor del av detta arbete kan du göra själv om du har tid. Finliret kommer dock en seo-byrå troligtvis göra bättre.
Först och främst måste sajten gå att hitta av sökmotorn. Det gäller att ha enkla och logiska adresser (urlar) och inte dölja sidorna bakom kod (vanligare förr men fortfarande ser man det titt som tätt). Sedan måste innehållet på sajten vara bra. Om man ser listningen (serp) på Google för ett visst sökord som en tävling, så är den som ligger överst bäst helt enkelt (iallafall om man frågar Google). Om du inte anser att din sajt är bättre än de som ligger överst så är det dags att förbättra innehållet.
Google anser inte utseende vara av relevans (med vissa undantag), utan tittar enkom på sidans innehåll. De som använder Google (dina kunder) är ute efter information och de sidor som levererar information kommer premieras. Så enkelt är det. Vill du synas på sökordet cyklar ska din sajt ha information om cyklar. Dock anser Google att responsiv design är av relevans.
Man kan fuska. Det fuskas hej vilt faktiskt. Om en sajt inte förtjänar att ligga över dig kan den mycket väl ha fuskat. Fusk innebär att man med matematisk manipulation försöker få sidor som inte förtjänar sin placering att erövra den ändå.
Seo-byråer brukar kunna allt om dessa tricks. De förväntas dock inte använda dem. Fusk kan nämligen få hela din sajt bannad. Då går din trafik ner med 60 - 80% över en natt. Många är det som desperat försökt kontakta Google med snyfthistorier om misstag, orättvis behandling och bättring...
Små finjusteringar kan ha stor påverkan på en i övrigt bra sajt. Ändra några tecken i sidornas titlar, byt några ord i rubriker här och var, mät med speciella verktyg och ändra lite till.
Enkelt uttryckt kan man säga att om någon vill länka till dig så borde ju din sida vara bra. Frågan är dock vem som länkar. Google har enorma databaser med värderingar av olika sajters kvalitet och genre. Om en bra sajt (förmodligen placerar den sig högt på dina sökord) länkar till dig så är det betydligt mer värdefullt än om din sons klasskompis länkar till dig från sin Facebook.
Det finns enormt komplicerade länkstrategier utarbetade av proffsen och de håller dessa så hemliga som möjligt. Vad du kan göra själv är att be om länkar från de sajter du har respekt för inom ditt område. Man behöver inte göra det onödigt komplicerat.
Så vad tycker då Google om sökmotoroptimering? Det generella svaret är: jättebra! Under förutsättning att du håller dig till att förbättra sajtens innehåll (punkt 1). De har tydliga riktlinjer som de inte alls försöker dölja. Läs dem direkt om du inte redan gjort det!
Ring oss på 054-52 13 13 och berätta om ditt projekt.
Vi arbetar nära våra kunder och söker alltid en långsiktig relation. Vi har flertalet kunder som vi jobbat med i över 20 år.