Bygga trovärdighet på webben

Alla kan idag sätta upp en webbsajt utan större investering. Som utomstående betraktare är det svårt att avgöra om det är en seriös spelare eller inte. Hur får du dina kunder att ta dig seriöst?

Bevisa att du finns på riktigt

Var tydlig med kontaktuppgifter. Gör det enkelt att hitta telefonnummer och e-postadress. Svara på e-posten! Berätta om anställda, gärna med bild och en kort biografi. Var personlig. Visa bilder från verksamheten och berätta en historik om företaget. Länka gärna till andra trovärdiga organisationer som kan länka tillbaka till dig. UC-Sigill är ett sådant exempel.

Förklara vanliga frågor

Vad erbjuder ni? Var finns ni? Vad händer om....? Visst kan det ibland vara bra att uppmuntra till en dialog genom att inte tala om allt, men viss information krävs för att du ska bli trovärdig. Besökare på nätet är latare än man tror (eller kanske snarare, du överskattar deras intresse att höra av sig) och kan lätt gå någon annanstans och leta hellre än att maila och få ett svar om två dagar.

Backa upp påståenden!

Vi är marknadsledande! Vi är bäst på...! 95% nöjda kunder! Har du hört det förrut? Om du verkligen är det som du påstår att du är - bevisa det! Räkna med att bli misstrodd och förekom med att förklara varför. Bäst är naturligtvis att bli uppbackad i detta av en annan trovärdig part. Det kan vara en kundlista, kundutlåtande med signatur, exempel på tidigare genomförda arbeten o.s.v.

Uppdatera sajten

Tyvärr finns det många lik på nätet som flyter runt. Det beror på att det är relativt billigt att hålla en gammal sajt i luften. Ett företag som var superseriöst 2002 kanske idag är stendött eller har bytt ägare till en skojare. Se till så sajten speglar dagens verklighet och visa att ni lever och frodas.

Genomtänkt webbdesign

Webbdesignen är ditt ansikte utåt. Denna kan få dig att verka större än du är men även mindre. Vad är bäst för dig? Det viktiga är inte att se stor ut, det viktiga är att se äkta ut. Webbdesign handlar bara delvis om grafisk formgivning. Lika viktigt är texterna och innehållet på sajten samt hur det är organiserat.

Denna punkt borde kanske stå först eftersom det är första intrycket som varar och en "ful" sajt definitivt kan kosta dig kunder. Man bör dock nyansera detta en aning. En för designad sajt kan i vissa branscher vara till direkt nackdel. En bilmekaniker kanske inte ska se ut som en hypad reklambyrå. En ingenjörsfirma kanske inte heller ska göra det.

Målgruppen kan tycka att yta tycks gå före innehåll. Vi har dessutom sett exempel på extremt fula sajter som varit väldigt framgångsrika affärsmässigt, något att tänka på.

Dela med dig av kunskap

Om du kan något bra, dela med dig. Skriv tips och artiklar som hjälper kunden lösa problem. Var inte orolig för att du missar affärer på detta sätt. När kunden söker informationen och inte finner den hos dig, så kommer han att finna den hos någon annan. Och det blir troligare att han sedan köper av denne istället. Dessutom är bra artiklar rena magneten för länkar och sökmotortrafik.

Skryt lagom

Som besökare och potentiell kund är jag ointresserad av hur bra ni är. Jag är bara intresserad av en enda sak: vad kan ni göra för mig. Om ditt företags ego går före budskapet kommer detta att drabba ert anseende och trovärdighet negativt. Detta kan inte ställas mot ovanstående punkter. Självklart ska ni skryta, men backa upp det och gör det till en del av erbjudandet.

Länka INTE till dåliga sajter

Du är inte bättre än dina vänner. Länkar du till sajter med låg trovärdighet kan det skada ditt anseende. Vad som är en dålig sajt är upp till dig att avgöra.

Korrekturläs

Sist men inte minst, korrekturläs allt två gånger framlänges och baklänges. Stavfel får dig att verka slarvig och oprofessionell.

Prata med oss om webb och marknadsföring!

Vi arbetar nära våra kunder och söker alltid en långsiktig relation. Vi har flertalet kunder som vi jobbat med i över 20 år.